Mennesket og byen 1963-2013

Mennesket og byen” er både det første og det største tema i Poul Johansens malerier. Han henviste selv til digtet “En mosaik” (1969) når han skulle forklare inspirationen til “Mennesket og byen”. Han så mulighederne for et rigt samspil mellem mennesker i byen, men så også ensomheden og overfladiskheden: “Menneskets sind er som en trang baggård eller en solfyldt plads med legende børn” (fra digtet “En mosaik”). Vi kan vælge og Poul ønskede med sine malerier at de kunne inspirere til at skabe mere varme mellem mennesker.

Det er nærliggende at tænke sig at det at flytte fra Filskov til storbyen Århus må have været en af inspirationskilderne til temaet. Storbyen gjorde et meget stort indtryk på Poul og han var tydeligvis glad for de mange muligheder byen tilbød, både socialt og kulturelt. Han var altid rundt på gallerier og museer når der var nye udstillinger.

Uden titel, 1963. Det tidligste kendte maleri af Poul Johansen, som med sine detaljer er meget anderledes end senere værker i serien og derfor må karakteriseres som et “ungdomsværk”. Olie/lærred.

“Mennesket og byen: Tusind toner og nuancer. Hele skalaen fra varme, solskin og kærlighed, til kulde, ondskab og had “

– fra digtet “En mosaik

Uden titel (fra serien Mennesket og byen), 1966. Poul er ved at finde “sin stil” med mere stilistiske – eller symbolske – figurfremstillinger. Olie/papir.

“Fra serien “Mennesket og byen” “, 1967. Karakteristisk for de tidlige malerier er at konturene er ridset ind i den våde oliemaling. Privat eje.

“Fra serien “Mennesket og byen” “, 1968. Konturene er her både malet med en sort farve samt ridset ind i den våde oliemaling. Privat eje.

“Mennesket og byen”, 1969. Tilhører Ikast-Brande kommune.

Uden titel, 1970. Fra en periode hvor Poul brugte kraftige penselstrøg. Privat eje.

Uden titel, 1971. Tilhører Kongevejens børnehus, Ikast.

Uden titel, 1972. Tilhører Ikast-Brande kommune.

Ukendt titel, 1973. Fra Pouls eget foto fra hans udstilling i “Galleri Buen” i Middelfart, 1973. Ukendt ejer.

Uden titel, 1974. Privat eje.

Uden titel/datering, antagelig mellem 1970-75. Maleriet har kraftige og pastose konturer samt en speciel stoflighed i farvebehandlingen. Privat eje.

“Minimaleri”, 1976. 5,4 x 7,5 cm. Privat eje.

Dette er det tidligste fundne minimaleri. Poul Johansen lavede utallige små malerier i løbet af hans kunstnervirke – og ikke bare med Mennesket og byen-motiver. I den tidligste periode (1976-83) var størrelsen ca. 5 x 7 cm, men langt de fleste af de små malerier var 10 x 10 cm (fra 1981 og senere).

Uden titel, 1977 (datering fra ejer). Privat eje.

Midt i 1970´erne introducerer Poul Johansen opdelte malerier. Noget han senere bruger gentagne gange med op til 5 lærreder samlet i samme ramme.

“Bybillede med grøn mark”, 1978. Privat eje. Både den grønne mark og bygningernes opbygning, gør dette til en usædvanlig komposition.

“To de mødes” og “Alene i byen”, 1979. Privat eje.

“Minimaleri”, 1980 og “Mennesket og byen”, 1981. Privat eje.

“Minimaleri”, 1980 og “Mennesket og byen”, 1981. Privat eje.

“Bybillede”, 1982. Tilhører kunstnerens familie.

“Minimaleri”, 1983 og “Bybillede med plankeværk”, 1984. Privat eje.

“Bybillede med alene person”, 1985. “Lille bybillede med 3 personer”, 1985. Privat eje.

“Bybillede med plankeværk og 3 figurer”, 1986. Privat eje.

“Alenemenneske i bymiljø”, 1987. Privat eje.

“3 figurer ved plankeværk”, 1988 og “Bybillede med 5 figurer”, 1990. Privat eje.