

Kristen symbolik 1975-2013
Det var først med udsmykningsopgaven i Østre kapel (nu: Ikast Østre kirke) i 1975 at Poul Johansen begyndte at formidle sine kristne værdier tydeligt i kunsten. Han havde antagelig været tilbageholdende på grund af hans dybe respekt for at Gudsforholdet er et personligt anliggende, som man ikke skulle blande sig i, men med udsmykningen i Østre kirke opdagede han potentialet han havde for at formidle kristen symbolik uden at være missionerende. På mange måder var den kristne symbolik det tema hvor han viste størst variation, kreativitet og fornyelse.
Altertavle med motivet; Opstandelsens lys bryder dødens sorte kors, 1975. Ikast Østre kirke. Norsk skifer/ forgylt træ/ spånplade. Kunstneren poserer foran altertavlen, 2011. Foto: Tal Coleman.


Murstensrelief med bymotiv med ideen om at vi skal tage det gode budskab med os ud i byen når vi går ud af døren, 1975. Ikast Østre kirke.


Dobbeltbillede med den tomme grav og opstandne Jesus, 1975, Ikast Østre kirke.


“Symbolsk maleri over opstandelsen med kors og sol”, 1978. Privat eje.


6 malerier inspireret af temaet “Den barmhjertige Samaritaner”, 1979. Lavet for og til KFUMs Sociale Arbejde.


“Motiv med sol og kors – lys og liv”, 1980, Vildbjerg kapel.


“Pinse II – Hvor du lyser, mørket flyr” eller “Hvor lyset er, kan mørket ikke gro”, 1981, Skrødstrup efterskole.
De første år af 1980´erne var præget af en meget stor idérigdom når det gjaldt den kristne motivverden og symbolik.
“Altergang”, 1982. “Altergang IV”, 1983 og “Altergang II”, 1983. Privat eje.


“Bybillede med hverdagskors”, 1982. “Maleri med kors og sol”, 1983. “Håb”, 1983. Privat eje.


Med de sidste to malerier introduceres en udstrakt brug af tekstcollage i motiverne, som fortsætter over mange år.


“Bybillede med kors og sol – korset som en moderne kirke”, 1983. Privat eje.
“De fire lys – Skabelsen, Julen, Påsken og Pinsen”, 1983. Ukendt ejer, fotograferet af kunstneren i 1983.




“Hvor du lyser, mørket flyr”, 1984. Privat eje. En gjentagelse af pinsemotivet.


“Golgata – da solen ble sort”, 1984. Fredens kirke, Herning.
Poul Johansen fortalte at han ikke kunne få sig til at male Jesus på korset / den lidende Jesus, men ønskede at fokusere på det positive – lysets og kærlighedens magt over mørket. Det må være af den grund, at når han alligevel maler Golgata, så maler han korset uden den lidende Jesus. Nok er solen og himmelen formørket, men korset er tomt. Tanken ledes da hen imod opstandelsen istedenfor lidelsen.


“Jesus beder i Getsemane”, 1985. Privat eje. Poul Johansen lavede ofte flere variationer af samme motiv, men motivet her fra Getsemane have, er det eneste kendte eksemplar.


“Minimaleri”, 1980 og “Mennesket og byen”, 1981. Privat eje.


“Minimaleri”, 1980 og “Mennesket og byen”, 1981. Privat eje.


“Bybillede”, 1982. Tilhører kunstnerens familie.


“Minimaleri”, 1983 og “Bybillede med plankeværk”, 1984. Privat eje.




“Bybillede med alene person”, 1985. “Lille bybillede med 3 personer”, 1985. Privat eje.




“Bybillede med plankeværk og 3 figurer”, 1986. Privat eje.


“Alenemenneske i bymiljø”, 1987. Privat eje.


“3 figurer ved plankeværk”, 1988 og “Bybillede med 5 figurer”, 1990. Privat eje.

